מסתבר שהמבנה המוכר של הרשות השופטת והרשות המבצעת, שקיים כבר אלפי שנים, ישתנה בתקופת הגאולה. בנבואת העתיד נפקד מקומו של השוטר ותחתיו מופיע היועץ
פרשתנו פותחת בציווי "שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך". בפסוק זה מצווה התורה למנות בכל מקום שופטים שיורו ויפסקו הלכה ולצידם שוטרים שיאכפו את החוק ויוציאו לפועל את דבר השופט.
מסתבר שהמבנה המוכר הזה של הרשות השופטת והרשות המבצעת, שקיים כבר אלפי שנים, ישתנה בתקופת הגאולה. בנבואת העתיד נפקד מקומו של השוטר ותחתיו מופיע היועץ. כך אנו קוראים בנבואת ישעיהו (א, כו): "ואשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה". גם בתפילה אנו מתפללים שלוש פעמים ביום (חול) בנוסח דומה: "והשיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה". שופטים ויועצים. ללא שוטרים.
ההבדל בין שוטר ליועץ
ההבדל בין היועץ לשוטר הוא בגישה. לכאורה, הן השופט והשוטר והן היועץ עוסקים בסופו של דבר במתן הוראות לאחרים. אלא שהגישה שונה בתכלית. בפגישה עם היועץ מודגשת נוכחותו של הלקוח. הוא בעל הבית, הוא מזמין השירות והוא מכיר בתועלת שתצמח לו מדבריו של היועץ.
לעומת זאת, במפגש של האזרח עם מערכת המשפט ואכיפת החוק, מודגשת בדרך כלל נוכחותו של השופט או השוטר, סמכותו והכוח שבידיו. זאת הסיבה שאנשים נוטים לציית ללא עוררין ליועצים ואפילו לשלם הון עבור שירותיהם, בעוד השופט ייאלץ לעיתים קרובות להשתמש באמצעים שונים כדי לאכוף את החלטתו.
שתי הגישות הללו, זו של השופט וזו של היועץ, קיימות גם ברוחניות בדברי התורה. התורה והלכותיה נמשלות ל'דברי השופט', משום שהם ניתנו על ידי בורא עולם והועברו על ידי משה רבינו וגדולי ישראל בכל הדורות כפסקי הלכה חתומים שחייבים למלא. לעומת זאת, נבואות הנביאים נמשלו ל'דברי היועץ'. עצות טובות (אלא שלרוב לא הוזמנה הנבואה על-ידי העם ולכן לא אחת נאלצו הנביאים להסביר ולשכנע שאכן מדובר בעצה טובה).
בכל אחת מהגישות יש מעלה. את דברי היועץ מקיימים מתוך מוטיבציה ושיתוף פעולה. את דברי השופט מחויבים לקיים בכל מצב. אלא שבדברי השופט התורניים – בחוקי התורה – מקבל היהודי מלמעלה את הכוח הרוחני הנדרש לו לאכוף את עצמו כדי לקיימם.
בגאולה העתידה, מסתבר, נעלם תפקיד האכיפה. מערכת החוקים מתקיימת בשילוב ואיזון מדויק בין השופט ליועץ, שמתגלמים בדמותו של המשיח. המשיח הנו מצד אחד רב שמלמד את התורה ומצד שני הוא נביא שמעביר את המסר באופן שמקרין עונג ורצון. המשיח משלב בין מעלת הסמכות ונתינת הכוח הרוחנית לבין היועץ הגורם לאדם לקיים את הדברים מתוך עונג ושמחה.
חזרת הנבואה לישראל
בשל סמיכותנו לגאולה, אנו זוכים כבר בדורנו לתחילת התגשמות דברי הנביא 'והשיבה שופטייך כבראשונה ויועצייך כבתחילה'. הרבי מליובאוויטש של דורנו משלב במנהיגותו את שני המאפיינים את המשיח: הנחלת דברי תורה בהיקף שלא היה כדוגמתו מחד, ומאידך – השפעה כבירה על העולם היהודי בדרכי נועם ובאהבת ישראל נדירה.
הרבי גם עונה לתואר 'נביא'. אמנם חז"ל מכנים את חגי זכריה ומלאכי כנביאים אחרונים. אך הרמב"ם כותב על כך ב'איגרת תימן' שלקראת הגאולה (עוד בימי הגלות!) תחזור הנבואה לישראל.
הרבי הוא נביא אמת, שכל דבריו ותחזיותיו התגשמו במלואם. נבואתו הגדולה ביותר היא הבשורה שהגאולה עומדת לבוא בכל רגע, תכף ומיד ממש, ואנו מחכים להתגשמותה בכל יום באמונה ובביטחון מלאים.