ועל שאלתך... אם כעת נשתנה הזמן ומותר לדחוק את הקץ – כדברך כן הוא, שלעת עתה נשתנה הזמן ולא לבד שמותר להרבות בתחנונים עבור הגאולה, אלא גם מצווה הוא
הציפייה לגאולה היא מהדברים העיקריים המזרזים ומביאים את הגאולה. במדרש נאמר בשם רבי שמעון בן מנסיא, כי אין ישראל רואין סימן גאולה עד שיחזרו ויתבעו מלכות שמיים, מלכות בית דויד ובניין בית המקדש (אגב, מכאן רואים שיש לבקש במיוחד את מלכות המשיח (מלכות בית דויד) ולא רק גאולה באופן כללי).
כידוע, מוטלת על כל מעביד חובה לשלם לפועליו בזמן ולא לעכב את שכרם. ב"שולחן ערוך" נפסק על כך, שהעיכוב נחשב למעביד לחטא רק אם הפועלים תבעו את שכרם. וכך גם בעניין המחויבות של הקדוש-ברוך-הוא כלפינו, עם ישראל: בעיסוק שלנו בתורה ובמצוות אנו נחשבים כפועליו של הקדוש-ברוך-הוא, והשכר שלנו הוא הגאולה האמתית והשלמה. לפיכך, כותב ה"חפץ חיים": "(אמנם) כמה פעמים ביום אנו מבקשים על הגאולה – אולם הבקשה לבד אינה מספקת. יש
לתבוע את הגאולה, כפועל שכיר המבקש את שכרו, ש(הרי) הדין הוא, שאם אינו תובע – אין חיוב לתת את שכרו בו-ביום".
בספר "בית אלוקים" להמבי"ט נכתב, שכל התפילות על הגאולה מתקבלות ואינן שבות ריקם. הקדוש-ברוך-הוא מצפה שתצטבר כמות מסוימת (שאינה ידועה לנו) של תפילות, וברגע שנגיע לכמות הרצויה – תבוא מיד הגאולה. ממילא, הוא מסביר, כל בקשה וכל תפילה על הגאולה קרובה להתקבל יותר מקודמותיה, כי היא קרובה יותר להשלמת סך התפילות הנדרש. ובלשונו: "...ויותר נקל הוא לאחרונים, הקרובים יותר לזמן הגאולה, שתתקבל תפילתם מהראשונים... כי להיות הענין גדול-הערך, צריך ריבוי תפילות דור אחרי דור כדי שתקובל תפילת הגאולה. ובהיות נשלמות התפילות הצריכות וידועות לו יתעלה, אז בדור ההוא תקובל תפילתם, גם כי בזמנים הקודמים לא היתה מקובלת.
"ובעת שנשלם סכום התפילות הצריכות תקובל התפילה, לא בשביל תפילה זו לבד, כי-אם בהצטרף אותה עם התפילות הקודמות... וכיון שתפילת האחרונים קרובה להתקבל... יותר ראוי ומחוייב לדורות האחרונים לשוב בתשובה שלימה לפניו בתפילה ובצדקה, כדי שיזכו לגאולה הקרובה אליהם".
בספר "אבקת רוכל" נאמר, כי זו פשוט מצווה להתחנן לפני השם יתברך על הגאולה: "ועל שאלתך... אם כעת נשתנה הזמן ומותר לדחוק את הקץ – כדברך כן הוא, שלעת עתה נשתנה הזמן ולא לבד שמותר להרבות בתחנונים עבור הגאולה, אלא גם מצווה הוא".
מקורות: שמות רבה פרשה ל, ט. ילקוט שמעוני שמואל א רמז קו. רש"י על הושע ג, ה. שולחן ערוך חושן משפט שלט, י. אבקת רוכל חלק ב כלל ט. בית אלוקים להמבי"ט שער התפילה פרק יז. חפץ חיים על הסידור סימן קסח.