את השכבה הגסה של העורלה הרוחנית – את התאוות הגופניות העזות – על האדם להחליש בכוחות עצמו.
ברית המילה מסמלת את הגאולה האמתית והשלמה מכמה היבטים. המילה היא מצווה מיוחדת לעם ישראל, כמו שנאמר "בריתי בבשר
כם לברית עולם" (לך לך יז יג). אולם כשמוחזקים אצל בני ישראל עבדים גויים (עבדים ממש, בדרך שמותרת רק כאשר כל עם ישראל יושב על אדמתו) – מצווה למול גם אותם.
וכך גם הגאולה השלמה תתחולל על ידי הארה אלוקית מיוחדת שמיועדת דווקא לעם ישראל. אולם כתוצאה מכך יאיר האור האלוקי גם על הגויים. וכלשונו של אדמו"ר הזקן, כבוד קדושת רבי שניאור זלמן מליאדי: "ומיתרון ההארה לישראל יגיה חושך האומות גם כן".
היבט אחר של הגאולה רמוז בשתי השכבות שיש לחתוך בעת ברית המילה: העורלה והקרום הדק שתחתיה. ברוחניות, רומזות השכבות הללו להפרעות המכבידות על הלב היהודי בעבודתו את הבורא – שאת חלקן על היהודי להסיר בעצמו ואת חלקן מסיר הקדוש-ברוך-הוא.
בכך מיושבת הסתירה לכאורה בין שני פסוקים בתורה. במקום אחד נאמר: "ומל השם אלוקיך את לבבך" (דברים ל, ו), ובמקום אחר נאמר: "ומלתם את ערלת לבבכם" (דברים י, טז). מי אפוא צריך למול את הלב ולהסיר את ההפרעות השונות – הקדוש-ברוך-הוא או האדם?
משיב אדמו"ר הזקן, כי את השכבה הגסה של העורלה הרוחנית – את התאוות הגופניות העזות – על האדם להחליש בכוחות עצמו. אולם ישנה שכבה דקה ופנימית יותר של עורלה – מין שארית של תחושת ישות שנותרת גם לאחר שמחלישים את התאוות ושמונעת מלהתבטל אל הבורא התבטלות מוחלטת – ואותה מסיר הקדוש-ברוך-הוא. וכמו שנאמר ביחזקאל (לו, כו): "והסירותי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר".
ראוי לציין, כי על פי עדות הרבי מליובאוויטש מלך המשיח כבר התקיים חלקו הראשון של הפסוק – "והסירותי את לב האבן". נותר לנו אפוא להמתין להתגשמות החלק השני – "ונתתי לכם לב בשר". כלומר, לב שמסוגל לחוש ממש רוחניות ואלוקות, שלכך נזכה בגאולה האמתית והשלמה.
מקורות: משנה תורה לרמב"ם הלכות מילה פרק א הלכה א. תניא סוף פרק לו. אגרת הקודש סימן ד. לקוטי תורה ראה יח, ג. שולחן ערוך אדה"ז מהדורה בתרא סוף סימן ד. הרבי מליובאוויטש מלך המשיח: שיחת ב' ניסן תשמ"ח הערה 107.שיחת שבת פרשת נשא תנש"א. שיחת שבת פרשת וירא תשנ"ב.