טז ניסן התשפ"ד (24.04.2024)


פייסבוק חבד בישראל אויטר חבד בישראל

נשים מעניינות יותר
על מה שלושת אלפי נשים יכולות לדבר במשך חמישה ימים רצופים?

קשה לזווגן כקריעת ים סוף
בני הזוג שונים במימדים הגלויים שלהם. הם איש ואשה השונים במהותם. הם לא אמורים לחשוב ולהרגיש את אותו הדבר. ההכרה במציאותם כשונה זהו חלק בלתי נפרד מפיתוחה של זוגיות נכונה. 

כתיבה לרבי
כל מה שרצית לדעת על הכתיבה לרבי באמצעות אגרות הקודש. לכניסה למדור

חבד בישראל
מחפש כתובת של בית חב"ד בעירך? גן חב"ד לילד באזורך? הגעת למקום הנכון! השתמש במנוע החיפוש של חב"ד בישראל

מאגר עצום על חגי ישראל
מאמרים, סיפורים, הלכות, שיעורים ועוד, מסודרים לפי חגי ומועדי ישראל - לכניסה למדור

מאות ניגונים להאזנה
בואו להינות ממאות ניגוני חב"ד, המבוצעים בידי מגוון תזמורות וזמרים. לכניסה למדור

אנציקלופדיה חב"דית
בואו להרחיב את ידיעותיכם על חסידות חב"ד, ערכים בחסידות, ניגוני חב"ד, ועוד אלפי ערכים נוספים באנציקלופדיה החב"דית. לכניסה

חת"ת רמב"ם
הצטרפו ללומדי השיעורים היומיים בחומש, תהלים ותניא, וכן בשיעור יומי ברמב"ם. לכניסה למדור






» הרבי מלובביץ'

» גאולה ומשיח

» חב"ד בעולם

» חב"ד בישראל

» מדור התוכן

» השיעורים היומיים

» לוח שנה עברי

» זמני הדלקת נרות

» ניגוני חב"ד

» חדשות חב"ד

» וידאו

» מגזין

» פרשת השבוע

» חגי ומועדי ישראל

» המדור לילדים

» אנציקלופדיה חב"דית

» אודותנו

» חב"ד באינטרנט




ימי סגולה
שבועות אלה, בהם קוראים בתורה על בניית המשכן, הם ימי סגולה לביאת הגאולה ובניין בית-המקדש השלישי. לפיכך ראוי שבהם יתעורר כל יהודי ביתר געגועים והשתוקקות לחזות בעבודת הכוהנים בבית-המקדש השלישי, בגאולה השלמה.



|
שתפו:  
חבד » גאולה ומשיח » להאיר


קרבן 'תמיד' – אחד או שניים?
הנביא יחזקאל עורך רשימת קרבנות שיקריבו בבית המקדש השלישי. בין השאר הוא מציין: "וכבש בן שנתו תמים, תעשה עולה להשם, בבוקר בבוקר תעשה אותו... עולת תמיד"

טו תמוז התשע"ו (21.07.2016)

חב"ד
הנביא יחזקאל עורך רשימת קרבנות שיקריבו בבית המקדש השלישי. בין השאר הוא מציין: "וכבש בן שנתו תמים, תעשה עולה להשם, בבוקר בבוקר תעשה אותו... עולת תמיד" (יחזקאל מו, יג-טו).
 
לדעת הרד"ק, זהו קרבן ה'תמיד' שעליו כתוב בתורה "את הכבש האחד תעשה (מדי יום) בבוקר" (במדבר כח, ד). הבעיה בהסבר זה היא, שקרבן זה קרב גם אחר הצהריים, כמו שנאמר (במדבר שם) "ואת הכבש השני תעשה בין הערביים", וכבש זה לא מוזכר בדברי יחזקאל! מסיק אפוא הרד"ק: "נראה שלא ייעשה לעתיד אלא (רק) עולת הבוקר".
 
על פי דברים אלה אפשר לבאר מדוע רבי יהודה הנשיא קרא למסכת העוסקת בסדר היום בבית-המקדש – 'תמיד' ולא 'תמידים'. גם בפנים המסכת מפורט סדר ההקרבה של התמיד בשחר בלבד ואין שום התייחסות לכך שקרב קרבן נוסף אחר הצהריים! בכך נרמז שיגיע זמן בו יקריבו קרבן תמיד אחד בלבד בבוקר.
 
זו גם יכולה להיות הסיבה למנהג נוסף: את הפסוקים מהתורה שעוסקים בקרבן התמיד אנו קוראים פעמיים ביום – לפני תפילת שחרית ולפני תפילת מנחה. בשחרית אנו נוהגים להוסיף ולהתפלל (בימים בהם אומרים תחנון): "יהי רצון מלפניך השם אלוקינו... שייבנה בית המקדש במהרה בימינו ונקריב לפניך קרבן התמיד שיכפר בעדנו". אך במנחה לא מבקשים זאת. כי אכן לעתיד לבוא, כשייבנה בית-המקדש השלישי, לא נקריב בזמן המנחה את קרבן התמיד! 
 
בספר 'ברכת שמואל' מוסבר העניין על פי הקבלה: היום הוא כנגד מידת החסד, והלילה כנגד מידת הגבורה (שעות בין הערביים משתייכות גם הן במובן מסוים כבר ללילה). 'חסד' ו'גבורה' הן שתי דרכי הנהגה של הקדוש-ברוך-הוא. בדרך החסד ניכר הטוב שבהנהגה, ובדרך הגבורה לא ניכר הטוב – למרות שברור כי כל מה שעושה הקדוש-ברוך-הוא זה לטובה. שני קרבנות התמיד שהקריבו בבית-המקדש הם כנגד שתי דרכי ההנהגה. אך לעתיד לבוא, יהיה הטוב האלוקי ניכר תמיד. כל ההנהגה האלוקית תהיה ביטוי גלוי של דרך החסד. ממילא, יספיק קרבן אחד בלבד.
 
אולם חשוב לציין כי רבים חולקים על דעה זו (שמובאת כפירוש ולא להלכה). למשל, הרמב"ם שפוסק להלכה כי לא יחול שום שינוי בקרבנות המפורשים בתורה: "כל שיעורי הנסכים האמורים בספר יחזקאל ומניין אותם הקרבנות... (יהיו חד פעמיים ו)אין נוהגים לדורות... אבל דברים הנוהגים לדורות הם דברי תורה שפירשנו, כמו שהעתיקום מפי משה רבינו".
 
מקורות: תלמוד בבלי פסחים נ, א. משנה תורה לרמב"ם סוף פרק ב מהלכות מעשה הקרבנות. רד"ק, אברבנאל, מצודות, מלבי"ם על יחזקאל מו, יג-טו. מעשה רוקח (לרב אלעזר רוקח). ברכת שמואל (לרב אהרן שמואל קאידינובר)  פרשת צו. מדבר קדמות מערכת ת אות ג'. יפה ללב חלק ב עמוד קכח בהשמטות לסי' רלד. 



שם:
כותרת:
תגובה:
כתוב את המספר לאימות:














אתר הבית של חב"ד בישראל | נוסד על ידי חברי הנהלת אגודת חסידי חב"ד באה"ק | טלפון: 072-2492667 | דואר אלקטרוני: admin@chabad.co.il

חבד ירושלים
חבד תל אביב
חבד חיפה
חב"ד ראשון לציון
חב"ד פתח תקוה
חב"ד אשדוד
חבד נתניה
חבד באר שבע
חבד חולון
חב"ד בני ברק
תפילין
צדקה
שיעורי תורה
ספרי יהדות
מזוזות
זמני הדלקת נרות שבת
כשרות
טהרת המשפחה
חינוך יהודי
אהבת ישראל
חבד בעולם
חבד ניו יורק
חבד צרפת
חב"ד הודו
חבד תאילנד
חבד סין
חבד לונדון
חב"ד טורקיה
חבד יוון
חבד ברצלונה
הרבי מלובביץ'
וידאו מהרבי מליובאוויטש
אגרות קודש
תמונות של הרבי
הרבי מלך המשיח
מופתים הרבי מחב"ד
מפגשים עם הרבי מחבד
נבואות הרבי
הרבי והבבא סאלי
הנביא מקראון הייטס
ימות המשיח
בית המקדש
גאולה ומשיח
פסק דין: הרבי מלך המשיח
אליהו הנביא
תחיית המתים
סיפורי משיח וגאולה
הגאולה בעולם שלנו
משיח באקדמיה
זמן הגאולה
RSS
Facebook
Twitter