ימי חודש אב נחשבים לימים ראויים במיוחד להתגלות המשיח. אמנם אנו מצווים לחכות למשיח ולהאמין בכל יום כי יבוא היום, אמונה שהתגברה במיוחד בדורנו – תקופה בה מתגשמים כל הסימנים שנתנו חז"ל על העת שלפני בוא הגאולה – מכל מקום, בעיתויים מיוחדים כמו בחודש אב מתגברות עוד יותר האמונה והציפייה.
מה המיוחד בחודש זה? במדרש נאמר: "עלה אריה (כינוי לנבוכדנצר מלך בבל, עליו נאמר הפסוק "עלה ארי מסובכו") במזל אריה (חודש אב) והחריב את אריאל (כפי שמכונה בית-המקדש בפסוק "הוי אריאל אריאל") – על מנת שיבוא אריה (הכוונה לקדוש-ברוך-הוא, שנאמר עליו "אריה שאג מי לא יירא") במזל אריה ויבנה אריאל". חז"ל רומזים כאן שהקדוש-ברוך-הוא יבנה את בית-המקדש דווקא בחודש זה, חודש אב!
זו גם הסיבה שהשם המלא של החודש הוא "מנחם אב" – להדגיש כי בחודש זה אנו צפויים להתנחם בנחמת הגאולה על-ידי המשיח, שנקרא מנחם.
מתוך כל ימי החודש, היום המסוגל ביותר לביאת משיח הוא – תשעה באב! חז"ל מספרים כי ביום זה, ברגע שאחרי החורבן – נולד המשיח. כלומר, מיד עם החורבן מילא הקדוש-ברוך-הוא אדם מישראל בכוחות שיאפשרו לו להתגלות כמלך המשיח ולגאול את עם ישראל (מסיבה זו אומרים בתפילת מנחה של תשעה באב את תפילת 'נחם', רמז לנחמה שהתהוותה בו ביום עם לידת המשיח המנחם).
עובדה זו משתלבת היטב עם דברי המדרש האמורים, כי החורבן התרחש על מנת שיהיה בניין מחדש. לפיכך מיד עם החורבן נולד המשיח, שהוא מי שינצח על בניית בית-המקדש החדש, שיעמוד לנצח.
גם לשבת שלפני תשעה באב יש זיקה מיוחדת לגאולה השלמה. השבת נקראת 'שבת חזון' (על שם ההפטרה הנקראת בה הפותחת במילה 'חזון'), ורבי לוי יצחק מברדיצ'וב אומר על כך, כי בשבת זו מראים לנשמתו של כל יהודי חיזיון ('חזון') של בית המקדש השלישי. אם כן מובן שגם זה עיתוי ראוי ביותר להתגלות משיח צדקנו.
מקורות: תלמוד בבלי סנהדרין צח, ב. תלמוד ירושלמי ברכות פרק ב הלכה ד. שיר השירים רבה ב, ח ואיכה רבה א, נא. ילקוט שמעוני ירמיה רמז רנט. שער הכוונות לאריז"ל עניין ט באב בסופו. מאמרי אדמו"ר האמצעי דברים חלק א עמוד קב. אור התורה נ"ך עמוד' א'צז בשולי הגיליון. שיחת הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שבת פרשת דברים תנש"א. ליקוטי שיחות חלק כג עמוד 214 וחלק כט עמוד 10 ואילך.